Strona korzysta z plików cookies w celu ulepszania i dostosowania treści, analizy ruchu, dostarczania reklam oraz ochrony przed spamem, złośliwym oprogramowaniem i nieuprawnionym dostępem, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce

Akceptuję

Zajęcia

W stowarzyszeniu funkcjonuje świetlica terapeutyczna.

Czynna jest codziennie od 09.00 do 16.45.

Świetlica traktowana jest przez podopiecznych jak drugi dom. Tu mogą realizować swoje marzenia, rozwijać talenty i zainteresowania, tu zawiązują się sympatie i przyjaźnie. Podopieczni codziennie doświadczają swojej dorosłości, uczą się odpowiedzialności i radzenia sobie z codziennymi czynnościami. Świetlica zapewnia im również możliwość aktywnego kontaktu z rówieśnikami, ze środowiskiem społecznym, a także daje możliwość dalszego doskonalenia czy utrwalania już zdobytych umiejętności, np. w zakresie zaradności życiowej.

Jakie zajęcia są prowadzone

Dzięki stworzeniu miejsca, jakim jest pracownia terapii zajęciowej, terapeuta zyskuje możliwość zaplanowania i usystematyzowania pracy z podopiecznym, a sam podopieczny ma możliwość kontynuacji rozpoczętych działań. Pracownia jest również miejscem eksponowania prac powstałych w trakcie zajęć, co ma istotne znaczenie terapeutyczne.

W czasie terapii zajęciowej podopieczni biorą udział w różnorodnych zajęciach w zależności od rodzaju stosowanej terapii zajęciowej:

  • Ergoterapia – terapia pracą, terapia poprzez zajęcia manualne;
  • Socjoterapia – terapia zaburzeń zachowania i zaburzeń emocjonalnych w toku spotkań grupowych, czy towarzyskich;
  • Arteterapia – terapia sztuką, kontakt bierny lub czynny ze sztuką i kulturą;

Podopieczni w zależności od potrzeb i wskazań lekarza, korzystają również z:

  • rehabilitacji ruchowej,
  • terapii logopedycznej,
  • terapii psychologicznej,
  • zajęć sportowych i na basenie,
  • dogoterapii,
  • terapii metodą Biofedback,
  • tlenoterapii,
  • terapii integracji sensorycznej,
  • zajęć technicznych.

Organizujemy również wycieczki integracyjne i spotkania okolicznościowe.

Rehabilitacja ruchowa

Rehabilitacja ruchowa obejmuje kinezyterapię, masaże, hydroterapię oraz fizykoterapię. W Ośrodku mamy przystosowane dwie sale do terapii ruchowej oraz hydroterapii. Dla najbardziej poszkodowanych podopiecznych zapewniamy rehabilitację w warunkach domowych.

Terapia logopedyczna

Celem terapii logopedycznej jest kształcenie i rozwijanie komunikacji słownej w jej różnych aspektach. Naczelnym celem tejże terapii jest umożliwienie komunikacji z otoczeniem. Usprawnianie mowy jest procesem długotrwałym, powolnym, a uzyskane efekty zależą od konkretnego dziecka. W ramach terapii logopedycznej prowadzone są również konsultacje z rodzicami dzieci niepełnosprawnych mające na celu weryfikację postępów dziecka, pokaz technik terapeutycznych do wykonywania w domu oraz wsparcie rodziców w pracy z dzieckiem.

Terapia psychologiczna

Terapia psychologiczna w przypadku osób niesprawnych intelektualnie to wielopoziomowe dynamiczne badanie funkcjonowania tej osoby. Każde zajęcia są dostosowane do potrzeb i możliwości danego podopiecznego oraz uwzględniają indywidualne zainteresowania dziecka. Celem terapii psychologicznej prowadzonej w naszym stowarzyszeniu jest zmniejszenie deficytów rozwojowych dzieci niepełnosprawnych umysłowo oraz ukształtowanie trwałych postaw wśród rodziców i członków rodzin, sprzyjających zwiększeniu samodzielności i aktywności społecznej ich dzieci.

Zajęcia sprawnościowe

Prowadzone w naszej placówce zajęcia sprawnościowo – ruchowe (sportowe) oddziałują korzystnie na sferę psychoruchową w zakresie dużej i małej motoryki (kontrola postawy i lokomocji). Udział w zajęciach sportowych rozwija także koordynację wzrokowo­ruchową i czuciowo­słuchową u naszych podopiecznych.

Natomiast cały proces rehabilitacji w wodzie w głównym stopniu polega na oswojeniu dzieci z wodą i na nauce najprostszych elementów poruszania się w basenie.

Dogoterapia

Dogoterapia – to system ćwiczeń i zabaw z psami wspomagający rehabilitację ruchową oraz umysłową dzieci i dorosłych dotkniętych takimi chorobami, jak; autyzm, porażenie mózgowe, upośledzenie umysłowe, niedowład kończyn oraz wiele innych.

Terapia Metodą Biofeedback

Biofeedback (biologiczne sprzężenie zwrotne) to nieinwazyjna metoda terapii polegająca na monitorowaniu przez specjalne urządzenie zmian fizjologicznych organizmu. Ma to na celu lepsze rozpoznawanie wpływu myśli i uczuć na fizjologię, dzięki czemu pacjent może nauczyć się
kontrolować te funkcje organizmu, nad którymi w normalnych warunkach nie można panować (fale mózgowe czy napięcie mięśni). Biofeedback jest wykorzystywany w terapii dzieci
i dorosłych z zaburzeniami koncentracji, stanami lękowymi, depresją, nadpobudliwością, padaczką, zaburzeniami autystycznymi czy niską odpornością na stres.

Tlenoterapia

Komora hiperbaryczna to specjalistyczne urządzenie, służące do przeprowadzenia prozdrowotnych zabiegów przy wykorzystaniu tlenu. Wspomagają one rekonwalescencję po urazach, przyspieszają gojenie się ran, a także powodują znaczny wzrost komórek macierzystych w organizmie. Można je przeprowadzać u osób, między innymi zmagających się z
przewlekłymi stanami zapalnymi, podczas infekcji bakteryjnych, grzybiczych oraz w przypadku wystąpienia różnorodnych schorzeń o podłożu neurologicznym. Tlenoterapia hiperbaryczna to także świetny zabieg skierowany do osób, które chcą poprawić pamięć, koncentrację oraz
wydolność organizmu.

Terapia Integracji Sensorycznej

Terapia integracji sensorycznej ma zwykle postać ustrukturyzowanych ćwiczeń w formie zabawy, w której dziecko odgrywa aktywną rolę. Celem terapii jest wzmocnienie procesów sensorycznych i poprawa funkcjonowania ośrodkowego układu nerwowego, co uzyskuje się na skutek dostarczania dziecku odpowiednich bodźców. Ilość i rodzaj bodźców są ściśle kontrolowane przez terapeutę, dzięki czemu dziecko może spontaniczne i w bezpieczny sposób adaptować się do nich i poprawiać ich integrację. Najczęściej pracuje się z bodźcami dotykowymi i sensorycznymi
dotyczącymi równowagi (układ przedsionkowy) oraz czucia z mięśni i stawów (układ proprioceptywny). Często w stymulacji tych układów wykorzystuje się ćwiczenia typu kołysania, bujania czy skakania, obejmujące ruch liniowy i rotacyjny, przyspieszenia kątowe i liniowe, wibracje, zmiany odczucia grawitacji, a także integrację różnych bodźców. Pracuje się także nad świadomością ruchu, czyli tzw. kinestezją – również w obrębie aparatu mowy.

Zajęcia techniczne

Celem ogólnym zajęć jest rozwijanie u podopiecznych zdolności i zainteresowań konstrukcyjno-technicznych, stymulowanie aktywności poznawczej i twórczej oraz wdrażanie do aktywnego spędzania czasu. Dzięki tym zajęciom podopieczni: wyrabiają zaradność i zręczność manualną, kształtują wyobraźnię przestrzenną, współpracują i współdziałają w grupie oraz wzmacniają wiarę we własne siły i możliwości.

Promyk Stowarzyszenie dla dzieci niepełnosprawnych

Zwycięstwa 75

32-600

Oświęcim

stowarzyszenie@niepelnosprawni-oswiecim.pl

535 145 010